Friday, October 19, 2012

SMKSA2 : Kasih & Sayang......

Mungkin diri ini selalu mengharapkan sesuatu yang sukar dan payah. Tetapi, hati tidak mampu untuk menolak sesuatu yang hadir yang mengharapkan perhatian dan kasih sayang.

Sering saja diri ini mudah mengasihi dan menyayangi. Apakah kerana sifat semulajadi atau sekadar kelemahan yang ada dalam diri? Hanya Allah yang tahu.

Takdir diri ini menjadi seorang guru bukanlah takdir yang dicipta sendiri, tetapi takdir yang telah ditetapkan oleh Allah swt. Manusia hanya mampu merancang tetapi Tuhan yang menentukan segala-galanya.

Kadangkala, diri ini memberikan perhatian dengan sepenuh hati, ikhlas dan bersungguh dengan harapan mereka mampu dididik dan diperelok akhlak serta keperibadian. Mampu berdisiplin serta menggembirakan hati orang2 yang menyayangi mereka.

Tetapi, sering saja diri ini merasa duka dan kecewa apabila kasih, sayang dan perhatian tidak dihargai malah dipermainkan dan dipersenda.

Adakalanya juga, perhatian itu agak lebih berbanding yang lain, tetapi yang dilebihkan itu sering menjauh dan melukakan perhatian yang diberi membuatkan diri ini rasa kehilangan semangat dan juga keyakinan.

Mungkin diri mereka tidak tahu, tidak faham dan tidak mengerti........semoga diri ini tidak mudah memberikan rasa kasih dan sayang yang sukar untuk dimengertikan.........

Ya Allah, berikanlah mereka petunjuk dan hidayahMu agar mereka berada dijalan RedhaMu serta perelokkanlah akhlak dan keperibadian mereka....insyaAllah.....:)



Sunday, October 14, 2012

SMKSA2 : Waktu dan Peluang

Apabila diri ini inginkan sesuatu, pasti akan dilakukan dengan sesungguh hati. Agar impian dan harapan tertunai dan tercapai....

Disini, adalah permulaan membina kerjaya perguruan. Impian diri ini adalah bukan sekadar menyampaikan ilmu, tetapi juga mendidik sahsiah dan keperibadian mereka. Semuanya bukanlah boleh dicapai hanya melalui pengajaran dalam kelas saja bahkan diluar kelas juga.

Jadi, menyusunlah waktu agar semuanya terbina dan mencapai hajat yang diimpikan walaupun kadangkala terasa perit dan letih.

Alangkah bahagia dan beruntungnya jika segala yang dikorbankan itu dapat memberikan kejayaan dan kegembiraan, tetapi amat kecewalah rasanya jika pengorbanan itu tidak dihargai dan dipandang remeh.

Apapun, diri ini memohon sepenuh pertolongan dari Allah, agar diri ini diberikan kekuatan dan semangat untuk meneruskan impian dan harapan ini.

Selagi diri ini masih punya kudrat dan semangat, ku pohon kepada Allah agar impian itu dapat berterusan. Moga2 ianya tidak berhenti dpertengahan tanpa ada pengakhiran.

Sebelum kaki ini melangkah jauh daripada SMKSA2, biarlah diri ini mampu membina kekukuhan daripada kumpulan yang telah ditubuhkan.

Nasyid, Kompang dan SMKSA2 sendiri, diri ini membina dengan kekuatan semangat, sanggup menyusur jerih demi memartabatkan keindahan, janganlah layukan semangat ini dipertengahan, selagi punya waktu dan peluang.......

Thursday, October 11, 2012

LAGU : Shahir - Pendam (lirik)



SMKSA2 : Latihan Kompang Formasi.....

Hari kantin 2012 SMKSA 2 diadakan pada hari sabtu 29 September 2012. Kononnya budak2 kompang akan buat 2 perkara; pertama kompang perarakan VIP dan ; kedua kompang berformasi. Maka diri ini bersemangatlah untuk melatih mereka lebih2 lagi ada muka2 baharu dalam permainan kompang ini.
 
Walaupun kompang perarakan hancus luluh bunyiknya dan kompang formasi juga tak jadi kerana ketidakhadiran 2 pelajar lagi pada hari tersebut, tetapi kenangan2 yang tercipta tak mungkin boleh diulang lagi.
 
 
 
Aus, Hazim, Husaidi, Qayyum, Nabil, Hakimie, Raziq, Aiman dan Azizi


Semasa latihan......

 
Aktiviti Selingan.........

 
Wajah2 keriangan...:)

 
erm......;)

 
Mengisi masa2 rehat......

 
Menghilangkan tekanan.....

 
erm......


Selit2 dengan latihan nasyid....:))
 
Terima kasih yang tidak terhingga kepada semua pelajar yang mencuba dan berusaha memberikan komitmen sebaik yang mungkin. Saya dan pihak sekolah amat2 menghargainya. Walaupun tak jadik, tapi insyaAllah, mungkin ini baru suatu permulaan....:))
 


Sunday, October 7, 2012

SMKSA2 : Perkampungan Ilmu PMR

Hari ini hari terakhir program perkampungan ilmu khas buat pelajar2 PMR. Alhamdulillah, segalanya berjalan dengan lancar. Diri ini hanya terlibat untuk 2 perkara; pertama mengendalikan solat zuhur hari sabtu dan kedua; menjadi salah seorang fasilitator KHB bagi kumpulan 5, 6 dan 7 iaitu kelas 3C, 3D dan 3E.
 
Begitulah pengorbanan guru2 untuk memberikan anak2 didiknya yang terbaik dan memastikan mereka mampu berjaya sehinggalah saat2 terakhir ini.
 
Terima kasih buat smua yang terlibat dan tahniah kepada anak2 pelajar yang sanggup dan menghargai pengorbanan yang telah dilakukan oleh guru2.
 
Tapi, ada juga yang membuatkan hati ini rasa kecewa seketika. Apa yang diberikan oleh guru2 dan pihak sekolah, tidak dihargai oleh segelintir pelajar.
 
Mereka sanggup lari balik ke rumah ataupun ponteng ke CC semata2 tak mahu mengikuti program ini. Seolah2 mereka tak mahu berjaya.
 
Lebih mengecewakan adalah mereka yang ponteng itu adalah anak2 pelajar yang amat disayangi. Begitu mudahnya mereka mengikut kata2 nafsu dan ajakan kawan yang boleh memusnahkan mereka. Begitu mudahnya mereka meremehkan kejayaan masa depan mereka sendiri. 
 
Entahlah, semoga mereka diberikan petunjuk dan hidayah Allah sentiasa.
 
 
Semoga smua anak2 pelajar smk seri alam 2 yang akan menduduki pmr tahun ini dapat membuat yang terbaik serta dikurniakan kejayaan yang cemerlang...InsyaAllah.....

Saturday, October 6, 2012

SMKSA2 : Latihan nasyid graduasi 2012

Alhamdulillah, hari ini dapat juga buat latihan nasyid untuk persembahan hari graduasi nanti. Walaupun belum sempurna, tetapi sekurang2nya dapat mencari sedikit kebersamaan dlm lagu.

Bukan semudah yang disangka rupanya. Bila kita tengok persembahan ahli kumpulan nasyid yang banyak dipaparkan di youtube, seolah2 macam mudah. Sekadar bersuara sedap dgn kekuatan vokal, hensem dan gerrak sikit2 dah cukup.

Tapi, bila dah alami sendiri mmg mencabar sebenarnya. Perkara yang paling penting adalah roh islami yang perlu ada dalam setiap diri ahli kumpulan. Andai ini tiada, maka kekuatan nasyid yang dibina hanyalah bersandarkan suara dan rupa semata2.

Apapun, perjalanan ini baru bermula dan masih jauh untuk sampai ke destinasinya.

Sesungguhnya, apa yang diri ini lakukan adalah semata2 untuk membangunkn potensi yang mungkin tersembunyi dalam diri2 mereka. Dan sesungguhnya diri ini lakukan hanya untuk sama2 menaikkan imej sekolah.

Apa yang diharapkan bukanlah bantuan untuk sama2 turun, tetapi cukuplah sekadar memahami dan memberikan sokongan moral untuk kita sama2 menjadikan mereka adalah yang terbaik.

Selagi nyawa ini masih dibadan, selagi hati ini masih punya semangat berkibaran, selagi jiwa ini masih disulami rasa keceriaan, selagi itulah nasyid akan dibangunkan..........InsyaAllah.....

Semoga Allah sentiasa memberikan diri ini kesempatan untuk menjadikan mereka adalah yang terbaik bersama roh islami yang diberkati.....:))

Friday, September 21, 2012

Motivasi : Seorang Pemimpin.....

Apabila kita dberikan jawatan, janganlah kita menggunakan jawatan tersebut dgn sewenang2nya. Ianya adalah tugas yang diamanahkan....
 
Pemimpin pelajar seharusnya memberikan contoh terbaik kepada pelajar lain. Untuk menjadi seorang pemimpin, ia bukan sahaja perlu ada daya kepimpinan tetapi juga perlu seiring dengan sikap, emosi dan selitkanlah dengan nilai murni.
 
Sedar atau tidak, hakikatnya bila dilantik sahaja menjadi pemimpin, pasti kita akan jadi perhatian orang lain. Orang akan menilai sejauh mana kemampuan dan kewibawaan kita. Kemana pun kita melangkah, penilaian itu adalah secara beterusan...
 
Apabila kita buat benda yang tak elok, maka cerita tu mudah aja terrsebar. Biasalah, mulut orang kan. Kalau mulut tempayan boleh juga ditutup2.
 
Jadi, sebagai seorang pemimpin, jagalah smuannya yang perlu dijaga. Janganlah timbulkan apa2 pun cerita yang boleh jadi fitnah akhirnya....
 
Semoga apabila kita diberikan jawatan sebagai pemimpin, jadilah pemimpin yang benar2 lengkap dan boleh dicontohi oleh orang lain...InsyaAllah....

Wednesday, September 19, 2012

Diari : Kenangan

 


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

Diari : Bersiar......

Kadangkala kegembiraan itu memberi kita nafas kebahagiaan
 
 
bersamanya akan hadir keindahan

 
yang mungkin berpanjangan
 
 
atau akhirnya pergi
 

 meninggalkan secebis kenangan.........

Monday, August 27, 2012

Hati : Kerinduan......

Kerinduan sering menjadikan kita hidup tak keruan. Seolah2 ingin saja kita peluk dan genggam erat2 kerinduan itu tanpa melepaskannya.

Tapi, hakikat hidup sebenar jarang sekali mengizinkan kerinduan itu dapat menjadi realiti. Hanya kerana kerinduan itu mampu hidup di alam fantasi.

Kadangkala sangat penat kita merindu. Ibarat si pungguk rindukan bulan. Bulan yang tak pernah melihat dan memandang ke arah pungguk yang sendirian menanti dan terus menanti. Berbunyi macammana pun si pungguk, bulan takkan mendengar....

Begitulah kehidupan kita. Selagi kita belum berjumpa dengan cinta sejati, selagi itulah kerinduan itu takkan terubat. Mungkin ia mampu diredakan seketika, tetapi ianya takkan hilang seluruhnya.
 
Namun percayalah, Rindu itu Tuhan yang beri, Walau sekadar di alam fantasi, Kerana Tuhan Maha Mengerti, Yang terbaik hiburan hati......
 
Bersangka baiklah dengan Allah.....

Motivasi : Luahkanlah.....

Berdiam dan menyimpan di sudut hati setiap perkara yang berlaku mungkin bukanlah jalan terbaik, tetapi ia mampu mengurangkan kelemahan dan perselisihan yang boleh berlaku.
 
Tetapi, apabila ianya disimpan dalam tempoh yang terlalu lama, ia boleh menjadi lebih merbahaya dan menjadikan sifat dan sikap peribadi berubah.
 
Ada antara kita yang berkongsi setiap perkara yang berlaku dengan orang2 disekeliling, tetapi ramai juga yang hanya menyimpan dan memendam rasa sendirian.
 
Apabila kita mampu bercerita dengan orang lain, sekurang2nya kita mengurangkan tekanan yang ada dalam diri kita sedikit. Pasti lega apabila selesai bercerita. Mungkin mampu mengukirkan senyuman barang seketika.
 
Tapi, andai ianya disimpan dan dipendam menjeruk rasa, lama kelamaan, ianya akan menjadi rosak dan meletakkan semakin banyak sifat negatif dalam diri.
 
Belajarlah untuk bercerita, atau belajarlah untuk meluahkan apa yang ada. Jangan dipendam dan jangan menjeruk rasa.
 
Andai tak mampu bercerita pada orang lain, cukuplah dengan meluahkan....mungkin dengan melukis, menulis atau bersukan. Yang paling baik ialah meluahkan segalanya pada Allah, kerana Dia Maha Mendengar......

Sunday, April 22, 2012

Saturday, April 21, 2012

Hati : Kecewa.....

Keikhlasan akan teruji apabila apa yang kita lakukan tidak pernah dihargai oleh orang lain. Malah, ianya juga menjadi bahan umpatan yang tidak mampu untuk diterima andai kita sendiri yang mendengarnya.

Mungkin sekali dua masih mampu untuk mencari alasan dan sebab semuanya itu berlaku. Tapi, andai ia berterusan, maka hilanglah sifat redha dan ikhlas yang menghuni dihati dan diganti dengan buruk sangka dan bermacam lagi kebatilan.

Aku berikan semampu aku, aku korbankan masa aku, aku harapkan sebuah penghargaan, aku dambakan kepercayaan.....namun, semuanya dibalas dengan tusukan pedih kekecewaan. Apa yang telah aku berikan selama ini hanya sia-sia.

Tidak pernah aku menyesali setiap yang berlaku. Tetapi aku tertanya, mengapa ia harus berlaku. Sekuat mana hati aku untuk menerimanya, hanya Tuhan yang tahu.

Aku semakin hilang ketabahan dan semakin menebal kekecewaan. Hari demi hari yang berlalu, memberikan aku gumpalan-gumpalan sesal yang akhirnya memeritkan jiwa.

Hingga saat ini, hati aku seolah-olah tidak mampu berdiri lagi dengan semangat yang berterusan. Aku pasti, selepas ini tidak ada pengorbanan yang akan aku lakukan untuk mereka. Tidak ada lagi kesungguhan semangat yang akan aku berikan untuk mereka. Tidak akan ada lagi keakraban untuk mereka. Kerana ikhlas aku tidak mampu diterima oleh mereka.

Dahulu, aku pernah merasa kecewa dan terus pergi tanpa menoleh lagi. Kini, kecewa aku hanya memberikan aku pilihan untuk meniti dengan tabah dan sabar. Tapi, sejauh mana kesabaran itu akan terus bertahan. Adakah ia akan membawa aku kearah kekuatan jiwa yang semakin menebal atau ke arah kelesuan yang menjunam.

Semuanya hanyalah Allah sahaja yang tahu gerak perjalanan hidupku. Tidak mampu dijangkau dan diramal, hanya mampu berserah. Satu sahaja yang aku boleh kata.....Aku benar-benar kecewa dengan mereka. Buat masa ini, pasti aku akan menyendiri dan membawa haluan seketika. Semoga Allah kurniakan ketenangan dan kedamaian buat diriku. InsyaAllah.......

Wednesday, March 14, 2012

SAJER : KAWEN.....:)

"Suka aku tgk anak2 kecil yg comel2 tu"......

"Cikgu macam nak anak je. Kawenla cikgu......:)"

Rasa macam berbunga pulak bila ada student cakap macam tu. Maklumla, umur dah menjengah 30an, tapi masih belum kahwin lagi....

Erm, bila difikirkan semula, rasa rugi pulak kawen lambat nie. Kalo diberi pilihan, nak je kawen awal. Banyak pahala, terhindar dari dosa dan macam2 lagilah kebaikannya.

Tapi, kita sebagai manusia dan hamba Tuhan harus bersyukur dengan apa yang Allah kurniakan buat kita. Tak perlu berkejar dan tak perlu dikejar.

Mungkin, apa yang kita rasa tidakla sebaik yang Allah dah tentukan untuk kita. Allahkan lebey tahu apa juga perkara yg akan berlaku kpd kita, yang baik mahupun yg buruk.

Apapun, aku harus berusaha. Allah dah janji bahawa DIA TIDAK AKAN MENGUBAH NASIB SESUATU BANGSA MELAINKAN BANGSA ITU YANG MENGUBAHNYA SENDIRI.
Jadi, aku harus berusaha. Perancangan aku harus dipercepatkan dan diatur dengan teliti.

Sekarang ini, matlamat aku yang pertama dan kedua dh tcapai. tinggal matalamt ketiga sahaja dan lepas tu barulah bole kawen....

Agak2, lama lagi tak ek?...xpela, InsyaAllah Allah akan bantu aku....janji aku yakin dengan kemampuan sendiri dan qada' dan qadar Allah sahaja.....

Okay Fauzi....Selamat berjaya......Target 2012...:))

Saturday, March 10, 2012

SMKSA2 : Nasyid

Masa tahun 1998, aku terlibat aktif dengan team nasyid skola. Sejarahnya, kali pertama mewakili sekolah, rezki dapat tempat ke 3. Dengan berbekalkan kekuatan vokal penyanyi utama pasukan nasyid dan ditambah dengan 2 kompang dan shaker buatan sendiri.

Selepas 12 tahun, jiwa anasyid aku tak pernah lari. Masih kuat dan tebal. Lepas jadi cikgu di SMKSA2 nie, aku nekad nak tubuhkan pasukan nasyid skola. Nak cuba naikkan nama dan imej skola. Tapi, bukan sesuatu yg mudah sebenarnya.

Nak dapatkan peruntukan beli barang2 nasyid, aku cuba gunakan duit PCG atau peruntukan panitia. Payahnya nak dpt mcm tu jer. Perlu buat mesyuarat jawatankuasa khas dperingkat skola, Hantar surat ke JPN berserta minit mesyuarat dan doa serta tawakal.

Alhamdulillah akhirnya segala kebaikan itu Allah izinkan dengan kelulusan daripada pihak JPN sendiri. Walau secara kasar, payah nak lulus. Syukur sangat2 pada Allah.

Setelah hampir 6 bulan menunggu, barulah surat kelulusan daripada JPN sampai skola dan sekarang pasukan nasyid sedang mula bergerak.

Aku tak letak target yang tinggi utk mereka. Cukuplah mereka dpt bina keyakinan diri dan enjoy dengan kehidupan psekolahan mereka. Selain tu, dpt juga jadikn hiburan Islam alternatif kepada hiburan2 sedia ada. Tu dah cukup baik. Lebih2 lagi, generasi skrg dh makin jauh dgn roh Islam.

Cabaran tak berhenti stakat susahnya nak dptkn alatan nasyid tu. Tapi juga susahnya nk buat latihn dan dptkan komitmen smua budak2 nasyid. Ada yang aku main tarik jer, ada yg btul2 berminat. 

Masa dulu, nasyid dbentuk atas dasar bdikari. Kita yg byk buat sendiri lebih2 lagi ttg lagu, latihan dan psembahan, Cikgu hanya uruskan hal2 pengurusan sahaja. Tapi skrg, mereka tak boleh bdikari sendiri. Semua perlu aku yang gerakkan, aku yang pilih lagu, aku yang beri idea persembahan dan kalu takda aku, maka latihan takkan jadik.

Memang sungguh mencabar tahap hati kesabaran aku. Lebih2 lagi, aku sesi petang dan budak2 tu sesi pagi. sesi yg tak sama. Aku nak ambik juga budak2 sesi pagi sebab aku yakin dgn diorang.

Apapun, buat team nasyid SMKSA2......semoga berjaya. Kita binalah bersama2 team nasyid kita dan naikkan nama skola. Smoga Allah memberi kita semua kemudahan dan peluang untuk melakukan kebaikan.....InsyaAllah......

Saturday, January 7, 2012

SMKSA2: Sesi Petang

Alhamdulillah.....

Hanya itu yang boleh aku katakan saat ni. Mungkin apa yang kita harapkan tak semua akan jadi kenyataan, tapi mungkin yang ditetapkan utk kita, itulah yang terbaik.

Pada awalnya, memang mengharap sesi pagi utk mengajar, tapi pentadbiran tetapkan aku sebelah petang. Sebenarnya perancangan itu adalah dari takdir Allah semuanya, pentadbir sekolah hanya sebagai pelaksana yg Allah dah pilih. Jadi, wajib terima dengan hati yang terbuka.

Sepanjang 3 hari di sesi petang, sangat banyak benda baharu yang dijumpai dan dialami. Pengalaman yang pastinya akan kekal dalam ingatan.

Antara perkara2 yang terjadi sepanjang 3 hari tu ialah:-
  1. Senarai nama pelajar ting 2 yg dah ditampal tetapi dicabut oleh orang yang tak bertanggungjawab
  2. Senarai nama pelajar ting 1 yang masih belum siap
  3. Senarai barisan pelajar yang belum di tampal
  4. Hanya 3 orang pengawas yang membantu
  5. Guru yang tak cukup
  6. Perhimpunan rasmi yang perlukan pengawas baca ikrar dan doa
  7. Guru2 yang kurang info
  8. Kekecohan waktu pelajar keluar untuk solat zohor dan asar
  9. 7.30malam masih ramai pelajar yang belum balik ke rumah dan cikgu terpaksa tunggu mereka
dan bla....bla...bla....

Ya Allah, sangat banyak rasanya perkara yang terjadi sepanjang 3 hari tu. Syukurlah, Allah memberikan kekuatan kepada aku dan semua guru2 di sesi petang utk mengawal keadaan dengan seadanya.

Segala masalah dan kekalutan yang tersenarai takkan dapat di atasi tanpa kekuatan dan kepimpinan seorang ketua serta kerjasama daripada setiap guru sesi petang. Sangat bertuah rasanya bila berada dalam satu komuniti saling bekerjasama seperti ini.

Mungkin pilihan dan ketetapan Allah itu ada sebab dan hikmah yang boleh menjadikan kejayaan itu di pihak kita.....

Semoga segala kerjasama yang tercipta itu mampu kekal selama-lamanya....InsyaAllah......


Monday, January 2, 2012

Hati : Terima Kasih Allah atas sebuah kerinduan.....

Segala sesuatu yang Allah kurniakan pada kita adalah anugerah yang tak ternilai harganya. Sangat banyak hikmah dan kenikmatan yang Allah pinjamkan untuk kita rasai kemanisan dalam melalui liku2 kehidupan.

Rindu adalah tersirat. Tak mampu digambar dengan kata2 tetapi dapat dirasai dan difahami oleh mereka2 yang terlibat. 

Bisikan rindu yang kita meterai dihati, sedikit sebanyak pasti dapat dirasai oleh orang yang kita rindu itu walau dia jauh beribu batu.

Dan mungkin dia juga akan merindui kita sepertimana rindu kita padanya. Hanya Allah yang berhak mengatur segala kerinduan itu menjadi suatu realiti yang sukar untuk di telah dan dijangka tetapi mampu membuatkan kita tersenyum dan gembira.

Bersyukurlah kepada Allah atas kerinduan yang dipinjamkannya, berterima kasihlah pada orang yang kita rindu itu dan hargailah rindu itu sebaik2nya..............

Hati : Dunia Pendidikan.....

Dunia pendidikan bukanlah suatu tugas yang mudah. Bukan hanya sekadar mengajar dan menurunkan ilmu yang ada. Tetapi, lebih besar tugasnya daripada itu.

Cikgu........satu profesion yang amat dikagumi dan dihormati. Bermula daripada kita mula menjejakkan kaki ke sekolah pada hari pertama bertugas sehinggalah nafas kita terhenti dan dikuburkan di liang lahad, nama cikgu akan tetap kekal dalam ingatan.

Tugas seorang guru tak pernah terhenti. Di dalam kelas, guru mengajar, menegur dan menasihati anak2 pelajar. Seusai kelas, habis semuanya!

Pada kacamata ramai orang, itulah senario yg berlaku. Tetapi, jauh di sudut hati seorang guru, apa yang berlaku di dalam kelas, itulah yang akan guru fikirkan. Bagaimana anak2 pelajar dapat faham apa yang dia belajar? Kenapa anak2 pelajar tak faham apa yang guru ajar? Kenapa anak2 pelajar banyak sangat bermain dalam kelas? Dan yang paling menyedihkan ialah kenapa anak2 pelajar biadap dan tak hormat pada seorang guru?

Ditambah pula apabila guru tau kisah dan latarbelakang keluarga pelajar itu. Anak orang miskin, anak orang susah, anak yatim, anak yang terbiar, anak yang tak amalkan ajaran agama dan macam2 lagi.....

Apakah anak2 pelajar ini tak tahu apa yang guru sering fikirkan tentang mereka? Apakah mereka tak tahu yang guru menyayangi mereka?

Naluri seorang guru takkan pernah terhenti untuk fikirkan tentang anak2 muridnya.....lebih2 lagi mereka2 yang disayangi..............

Sunday, January 1, 2012

Hati : 2012

Alhamdulillah, kurniaan Allah pada nyawa dan kehidupan. Masih memberi ruang dan peluang untuk menikmati keindahan dan kemakmuran bumi ciptaan Allah Yang Maha Agung ini.

29 telah berlalu, menjangkau 30!!!!

Apa yang ada pada angka? Sekadar menentukan betapa lamanya kita telah hidup, berapa singkatnya pula kita akan dijemput Ilahi ke alam Barzakh sana.

Biar berjuta kisah dan sejarah telah kita tempuhi, itu hanyalah sekadar sebuah kenangan. Yang paling utama ialah bagaimana kita akan tempuhi selepas ini. Bagaimana pula kita akan menggunakan setiap kisah dan sejarah itu dalam ruang dan peluang hidup kita selepas ini.

Semoga Allah memberikan kita kesempatan untuk menjana kebaikan dan menginfakkan sebahagian kemampuan kita pada mereka2 yang memerlukan.....InsyaAllah....