Saturday, October 11, 2008

Hati : Lingkaran Kehidupan

Dalam mencari erti cinta, pasti ada yang terluka. Dalam mencari makna kasih, pasti ada yang merintih.

Kadangkala, kita tidak mengerti kenapa Tuhan menghadirkan untuk kita sesuatu yang sukar untuk diterima. Seringkali juga, kita ditakdirkan untuk menerima seusatu yang bukan kita sukai dengan seribu kepayahan. Banyak kali jua, kita terpaksa menghadapi setiap ujian sendirian.

Apakah itu semua adalah dugaan yang ingin menguji tahap keimanan?
Atau ia sekadar sebuah balasan untuk dijadikan pedoman dan ingatan?

Tuhan, aku redha dengan ketentuan ini dan aku pasrah dengan perjalanan yang semakin mencengkam ini. Andai aku gugur dalam syahid, biarlah keimanan dan ketakwaan dapat mengiringi aku. Andai aku rebah ditengah2 kehidupan, bangkitkanlah aku dengan kebaikan yang berkekalan. Tapi, janganlah Kau rebahkan aku sebelum aku berjuang.

3 comments:

Cujie said...

setiap yg berlaku..ada hikmahNya..:))

Eha said...

Tak manis rasanya hidup ini jika dugaan itu tidak hadir. Bukan sepanjang masa kita harus bergembira.Dugaan itulah yang mengajar kita akan erti kesabaran dan bernilainya air mata yang menitis itu.

Sang Merpati Putih said...

Ya benar. Bukanlah dikatakan berimannya seseorang itu kepada Tuhan, andai Tuhan belum menguji sejauh mana tahap keimanannya.

Namun, sebagai manusia biasa, kita terlalu lemah tanpa bantuan dan pertolongan Tuhan. Kita juga sering tewas dengan percaturan yang berlaku dan kadangkala kita tidak mampu untuk menerima hakikat yang sebenarnya.

Sesungguhnya Tuhan itu Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang. Mudah2han Tuhan tidak membiarkan kita sendirian dalam mengharungi liku2 kehidupan ini.

Terima kasih atas keprihatian kalian.