Monday, February 16, 2009

Berita : Pemimpin Israel, Palestin bentuk kerajaan perpaduan

"Masa aku mula2 baca berita ni, aku ingatkan israel dan palestin nak digabungkan. Kalau gabung, aku yakin lagi byk penindasan yang akan dilakukan oleh israel pada penduduk palestin. Mungkin semuanya akan lagi teruk dari apa yang telah kita tgk dan dengar baru2 ini.

Rupa2nya, pemimpin2 mereka berbincang untuk membentuk kerajaan sesama mereka. Maksud aku, fatah ngan hamas bentuk kerajaan bagi palestin, manakala kadima dan likud untuk israel.

Bagi aku, sesiapa pun yang naik bagi israel, mereka tetap jahat. Yang penting sebenarnya Fatah dan Hamas mesti bersatu. Selagi mereka tidak bersatu, selagi itulah Israel akan bermaharajalela. Kalau Fatah kene serang, Hamas akan jadi sekadar pemerhati, manakala kalau hamas diserang, fatah akan jadik pemerhati. Andai begini, sampai bila Palestin nak aman?

Tak payah sebut orang luar dululah. Orang arab tak bantu, pbb tak bantu. Sepatutnya mereka kene bantu diri mereka sendiri sebelum orang lain bantu. Aku tak mengatakan orang lain tak perlu bantu, tapi penyelesaian adalah bermula dari persepaduan di antara Hamas dan Fatah. Percayalah, Allah itukan Maha Pengasih lagi Maha Penyayang!...

No comments: