Saturday, March 10, 2012

SMKSA2 : Nasyid

Masa tahun 1998, aku terlibat aktif dengan team nasyid skola. Sejarahnya, kali pertama mewakili sekolah, rezki dapat tempat ke 3. Dengan berbekalkan kekuatan vokal penyanyi utama pasukan nasyid dan ditambah dengan 2 kompang dan shaker buatan sendiri.

Selepas 12 tahun, jiwa anasyid aku tak pernah lari. Masih kuat dan tebal. Lepas jadi cikgu di SMKSA2 nie, aku nekad nak tubuhkan pasukan nasyid skola. Nak cuba naikkan nama dan imej skola. Tapi, bukan sesuatu yg mudah sebenarnya.

Nak dapatkan peruntukan beli barang2 nasyid, aku cuba gunakan duit PCG atau peruntukan panitia. Payahnya nak dpt mcm tu jer. Perlu buat mesyuarat jawatankuasa khas dperingkat skola, Hantar surat ke JPN berserta minit mesyuarat dan doa serta tawakal.

Alhamdulillah akhirnya segala kebaikan itu Allah izinkan dengan kelulusan daripada pihak JPN sendiri. Walau secara kasar, payah nak lulus. Syukur sangat2 pada Allah.

Setelah hampir 6 bulan menunggu, barulah surat kelulusan daripada JPN sampai skola dan sekarang pasukan nasyid sedang mula bergerak.

Aku tak letak target yang tinggi utk mereka. Cukuplah mereka dpt bina keyakinan diri dan enjoy dengan kehidupan psekolahan mereka. Selain tu, dpt juga jadikn hiburan Islam alternatif kepada hiburan2 sedia ada. Tu dah cukup baik. Lebih2 lagi, generasi skrg dh makin jauh dgn roh Islam.

Cabaran tak berhenti stakat susahnya nak dptkn alatan nasyid tu. Tapi juga susahnya nk buat latihn dan dptkan komitmen smua budak2 nasyid. Ada yang aku main tarik jer, ada yg btul2 berminat. 

Masa dulu, nasyid dbentuk atas dasar bdikari. Kita yg byk buat sendiri lebih2 lagi ttg lagu, latihan dan psembahan, Cikgu hanya uruskan hal2 pengurusan sahaja. Tapi skrg, mereka tak boleh bdikari sendiri. Semua perlu aku yang gerakkan, aku yang pilih lagu, aku yang beri idea persembahan dan kalu takda aku, maka latihan takkan jadik.

Memang sungguh mencabar tahap hati kesabaran aku. Lebih2 lagi, aku sesi petang dan budak2 tu sesi pagi. sesi yg tak sama. Aku nak ambik juga budak2 sesi pagi sebab aku yakin dgn diorang.

Apapun, buat team nasyid SMKSA2......semoga berjaya. Kita binalah bersama2 team nasyid kita dan naikkan nama skola. Smoga Allah memberi kita semua kemudahan dan peluang untuk melakukan kebaikan.....InsyaAllah......

No comments: