Monday, January 2, 2012

Hati : Dunia Pendidikan.....

Dunia pendidikan bukanlah suatu tugas yang mudah. Bukan hanya sekadar mengajar dan menurunkan ilmu yang ada. Tetapi, lebih besar tugasnya daripada itu.

Cikgu........satu profesion yang amat dikagumi dan dihormati. Bermula daripada kita mula menjejakkan kaki ke sekolah pada hari pertama bertugas sehinggalah nafas kita terhenti dan dikuburkan di liang lahad, nama cikgu akan tetap kekal dalam ingatan.

Tugas seorang guru tak pernah terhenti. Di dalam kelas, guru mengajar, menegur dan menasihati anak2 pelajar. Seusai kelas, habis semuanya!

Pada kacamata ramai orang, itulah senario yg berlaku. Tetapi, jauh di sudut hati seorang guru, apa yang berlaku di dalam kelas, itulah yang akan guru fikirkan. Bagaimana anak2 pelajar dapat faham apa yang dia belajar? Kenapa anak2 pelajar tak faham apa yang guru ajar? Kenapa anak2 pelajar banyak sangat bermain dalam kelas? Dan yang paling menyedihkan ialah kenapa anak2 pelajar biadap dan tak hormat pada seorang guru?

Ditambah pula apabila guru tau kisah dan latarbelakang keluarga pelajar itu. Anak orang miskin, anak orang susah, anak yatim, anak yang terbiar, anak yang tak amalkan ajaran agama dan macam2 lagi.....

Apakah anak2 pelajar ini tak tahu apa yang guru sering fikirkan tentang mereka? Apakah mereka tak tahu yang guru menyayangi mereka?

Naluri seorang guru takkan pernah terhenti untuk fikirkan tentang anak2 muridnya.....lebih2 lagi mereka2 yang disayangi..............

No comments: