Tuesday, August 19, 2008

Diari : Kematian

Setiap yang berlaku itu pasti ada suatu peringatan yang kadangkala kita lupa atau buat2 lupa dengannya. Itulah putaran kehidupan. Mudah2han ianya menjadi pengajaran bagi aku dan mereka2 yang terlibat.

Berada di kawasan yang sunyi seawal 1 pagi bukanlah suatu dikehendaki. Andai diberi pilihan, aku pasti tidak akan memilihnya. Namun, apakan daya, itulah takdir yang tercatat untuk aku dan mak laluinya.

Aku sebenarnya panic dengan apa yang berlaku. Dalam keadaan malam yang gelap dan kelam, suasana yang sunyi dan sejarah kawasan itu yang pernah menjerat mangsa, aku tiada jalan lain melainkan meminta bantuan dari saudara mara yang tinggal berdekatan. Mak aku apatah lagi. Barang2 berharga yang kami bawa bukanlah banyak. Tapi, musibah yang lain kita tak tahu. Lantas, aku dan mak hanya berjaga2 dan memohon agar Allah selamatkan kami dari segala macam keburukan dan kejahatan dari yang nampak mahupun yang tidak nampak.

Setahu aku, jarak antara tempat itu dan rumah arwah Atuk Abah lebih kurang 20km. Tapi, aku tak ada cara lain melainkan memberitahu mereka. Sekurang2nya, kalau mereka tak datang membantu, mereka tahu yang kami sudah hampir sampai. Cuma, keadaan masih belum mengizinkan apabila kami terperangkap dalam musibah kecil itu.

Namun, aku bersyukur kerana pakcik aku yang aku panggil ucu man, datang untuk membantu. Selain itu, 2 kereta yang lain turut datang untuk memberikan bantuan semana yang boleh. Aku amat bersyukur waktu itu. Hanya Tuhan yang dapat membalas jasa2 mereka.

Aku tiba dirumah arwah atuk abah dalam pukul 2.45pagi setelah hampir sejam kami tersadai. Alhamdulillah, tiba juga aku dan mak dirumah arwah atuk abah sebagai memberi penghormatan yang terakhir buatnya. Mudah2han rohnya ditempatkan dikalangan roh orang2 yang solleh.....Amin.

No comments: