Friday, September 12, 2008

Diari : Interview

Bukan mudah untuk membuat sesuatu keputusan andai kita tidak kuat dalam mengharungi setiap yang tersurat untuk kita!

Selasa : 9 September 2008.
Aku mengambil cuti kecemasan semata2 untuk menghadiri suatu perkara penting yang mungkin akan mencorakkan langkahan baru dalam hidup. Walaupun ketika ini kerja sedang bertimbun2, tapi aku nekad. Mungkin inilah yang bakal tersurat untuk aku. Cuma, aku tak pasti apakah natijahnya kepada langkahan ini. Adakah ia akan memberikan aku sedikit cahaya atau aku akan terus berdepan dengan kekelaman sinar.....

Cikgu! Suatu waktu dahulu aku pernah meneroka ilmu dari mereka yang bergelar guru. Mereka mendidik aku dengan semampu mereka sehinggalah aku berjaya hari ini, ditahap ini. Bukan aku berbangga dengan kejayaan aku, tapi aku amat menghargai mereka2 yang jua pernah terlibat dalam mendidik diri ini.

Dan tika ini, aku mungkin cuba mengorak langkah untuk menjadi sebahagian dari mereka dan berkhidmat pula untuk anak bangsa aku sendiri.

Inilah cita2 aku sejak dari kecil. Aku membesar dengan tekad mak dan arwah ayah untuk menjadikkan aku seperti yang mereka pernah idam2kan. Aku membesar dengan jujukan cita2 yang dibawa terus dari mak dan arwah ayah. Aku juga pernah berangan2 untuk menjadi seorang pendidik bangsa apabila melihat guru2 yang begitu gigih dalam menyempurnakan tugas mereka.

Kini, aku telah meletakkan sebelah kaki aku untuk menggapai cita2 itu. Menghadiri temuduga adalah suatu yang aku kira berjaya untuk meletakkan aku sebaris dengan calon2 yang lain. Namun, adakah aku akan berjaya untuk mengangkat kedua2 belah kaki untuk terus berkhidmat untuk bangsa dan negara?

Mungkin sautu keputusan yang aku rasakan suatu debaran yang tak berkesudahan selagi ia belum dizahirkan dengan keputusan. Aku akan menunggu dengan penuh kesabaran.

Tuhan, aku berserah kepadaMu untuk menentukan yang mana terbaik bagiMu dan bagiku mengikut kemampuanku. Aku redha dan pasrah dengan ketentuan yang telah dan akan kau berikan. Aku berserah dengan setiap pemberianMu. Namun, kurniakanlah yang terbaik bagiku. Amin.

2 comments:

Cujie said...

InsyaAllah..kalu rezeki ada..tak ke mana :))

Sang Merpati Putih said...

Thanks....InsyaAllah
mudah2han...