Sunday, November 23, 2008

hati : Ibarat......

Bila aku fikirkan kembali tentang kehidupan aku, aku sedar aku terlalu mudah simpati terhadap perasaan orang lain sehinggakan aku melupakan perasaan aku sendiri. Aku terlalu memberi kepercayaan kepada hati aku untuk menerima sedangkan mungkin ade sesuatu yang tidak kene dibelakang sana.

Pernah dulu, semasa belajar di UTMKL, ada seorang member yang pernah mengatakan, "Fauzi, U ni terlalu jujur. U tak boleh jujur sangat. Nanti, U mudah kene tipu". Masih terakam lagi kata2 itu dalam diri aku. Dan hari ini, aku terfikir kembali, apa benar aku terlalu jujur dan terlalu bersimpati dengan orang lain sehinggakan aku mudah memberikan sesuatu yang sukar diterima? Apa mungkin aku digunakan sekadar melepaskan batuk ditangga tanpa pernah menghargai apa yang telah aku lakukan?

Aku rasa betul ape yang member aku pernah bagitau tu....Dan aku bertambah yakin, bila sekali lagi aku diingatkan kembali tentang perkara yang hampir sama. "Aku terlalu mudah untuk memberikan simpati sehinggakan aku menjadi cemburu dengan hakikat yang berlaku. Mengapa kita harus mengejar sesuatu sedangkan takdir telah mengatakan yang aku harus menerima ujian ini?"Lebih memburukkan keadaan adalh pabila ia melibatkan hati dan perasaan!

Sekarang ini, aku cuba bertekad untuk membulatkan seluruh jiwa dan raga agar aku tidak mudah untuk memberikan kepercayaan hatta dia adalah seseorang yang amat boleh dipercayai.

Cukuplah, aku sudah serik dengan kehidupan yang bermula dari rasa simpati sedangkan, aku tidak pernah mendapat penghargaan yang cukup. Bukanlah aku meminta untuk diberikan pengharagaan atau dibalasi setiap pengorbanan mahupun pertolongan, tapi cukuplah mengerti bahawa diri ini juga perlu difahami.

Apapun, ini adalah suatu pengajaran yang cukup besar. Mudah2han, aku mampu untuk menghadapi hari esok dengan lebih yakin dan membuangkan rasa simpati yang boleh mengguris hati.

No comments: