Wednesday, November 19, 2008

Diari : Kawan2....

Mungkin ini hukuman!!!!

Satu klise kata yang mempunyai getaran yang mengerikan. Sesungguhnya benar, Tuhan itu akan memberikan kepada kita suatu ujian. Samaada ujian itu adalah dalam bentuk dugaan mahupun balasan ataupun hukuman untuk seseorang.

Mungkin salah untuk aku mengatakan pada diri aku sendiri bahawa apa yang berlaku sekarang ini adalah suatu hukuman yang berasal dari perbuatan aku sendiri yang akhirnya memberi padah dan balasan untuk aku.

Bukan mudah untuk kita menerima setiap ujian yang hadir. Lebih memeritkan lagi ujian itu sungguh menguji kekuatan hati dan jiwa!

Apa mungkin seseorang itu mampu untuk menghadapi setiap dugaan dan cabaran yang datang dengan keikhlasan hanya kepada Tuhan? Apa mungkin seseorang itu menggunakan setiap apa yang pernah dipelajari sebagai kekuatan tambahan untuk melalui setiap ujian itu dengan tabah?

Aku percaya, setiap orang pasti akan berhadapan dengan situasi yang rumit dan itulah apa yang aku katakan dan sesungguhnya ia adalah benar.
Cuma, yang membezakan hanyalah bagaimana seseorang itu menghadapinya dengan kuat dan tabah.

Aku sebenarnya masih beruntung. Walaupun aku merasakan sebuah hukuman sudah terbeban dibahu, aku masih punya keluarga dan kawan2 yang sudi memberikan aku sedikit kekuatan untuk menghadapi setiap perkara yang berlaku.

Terima kasih keluarga dan kawan2 kerana sudi memberikan aku sedikit sokongan untuk melalui ini semua. Aku sangat2 menghargai kekuatan yang kalian berikan. Malah, aku juga rindu pada sebuah keceriaan dan kegembiraan yang telah lama pudar. Walaupun, aku pernah merasai sedikit keceriaan yang Tuhan kurniakan, namun ia hanyalah pinjaman sementara agar mungkin aku lebih kuat untuk menghadapi langkah2 yang terakhir.

Aku percaya, gerakan hati aku tidak menipu walaupun perit untuk aku telan, ianya tetap berlaku.

Keluargaku, kalian adalah penguat semangat aku untuk terus menghadapi setiap cabaran dan dugaan. Tanpa kalian, aku tidak pasti sejauh mana aku mampu bertahan.

Kawan2, kalian adalah inspirasi aku untuk terus menghargai kemampuan diri sendiri yang selama ini tersembunyi. Tanpa kalian, aku tidak mungkin berdiri kembali setelah jatuh ke bawah.

Tuhan, hargailah mereka dan berikanlah mereka suatu kebaikan yang Kau Redhai.

No comments: