Wednesday, July 29, 2009

Diari : Hari Ke 8 Praktikum

29 Julai 2009 (Rabu)

Erm, dah 8 hari rupanya aku kat sini. Banyak jugak benda yang aku dah lihat disepanjang aku 8 hari kat SMK Seri Manjung ni.

Terlalu banyak ragam yang bermain dalam kancah pendidikan ini.

Dari segi persekitaran sekolah, pelajar2nya, guru2nya dan jugak kakitangan sekolah.

Apa yang aku dapat lihat adalah satu persoalan yang menjadi keutamaan bagi aku untuk mempersoalkan. DIMANA PENGAMALAN JERI????

Aku rasa tak perlu aku utarakan disini kerana ianya terbuka kepada sesiapa sahaja untuk berbicara dan mengeluarkan idea.

Aku risau dan bimbang dengan keadaan seperti ini andai tidak ada langkah2 yang boleh diambil untuk memperbaikinya.

Itula sebenarnya. Tugas aku semakin mencabar kini. Zaman ini bukan seperti zaman aku suatu waktu dahulu. Zaman ini adalah zaman yang penuh dengan cabaran dan dugaan hasil bayaran dari sebuah pembangunan negara.

Hari ni sebenarnya, ujian selaras diadakan disekolah. Aku tak kisah pn ujian2 macam nie. Sekadar latih tubi yang dibuat penilaian.

Yang aku risaukan ialah bagaimana ujian personaliti boleh menjadikan pelajar2 kita semua adalah pelajar yang berilmu dan berakhlak????

Jawapan ada ditangan kita semua, cuma kita tak pernah sedar bahawa kunci untuk membukanya adalah KITA.

No comments: