Thursday, February 26, 2009

Berita : 40000 pekerja bakal berhenti


Kesian mereka......

Aku sendiri pun tak tahu nak kata apa, cuma aku cukup bersimpati dengan mereka2 yang diberhentikan oleh majikan mereka disebabkan faktor ekonomi yang semakin menjunam sekarang ini. Aku risau, akan berlakunya peningkatan pada kadar jenayah di negara kita. ditambah lagi dengan isu pendatang asing, dengan keizinan atau tanpa keizinan, yang masih berada di dalam negara kita ketika ini.

Apakah sebenarnya pendekatan kerajaan mengenai hal ini? Cuma, aku difahamkan bahawa kerjaan akan membuka ruang untuk para pekerja yang diberhentikan itu untuk memohon jawatan dalam kerajaan yang sedang dibuka sekarang ini. Banyak juga!

Bagi aku, satu pendekatan dan strategi yang terbaik yang sedang dilakukan oleh kerajaan ketika ini. Hal ini boleh memberikan suatu yang positif antaranya ialah :-

1) Mereka2 yang berpengalaman di dalam sektor swasta yang diberikan vss atau hilang pekerjaan, diberikan ruang di dalam sektor kerajaan.
- Ini memberikan kelebihan buat kerajaan kerana pengalaman yang ada pada pekerja2 tersebut boleh digunakan dan diaplikasikan dalam sektor kerajaan dan ini akan mewujudkan penambahbaikan dalam sektor kerajaan itu sendiri.

2) Disiplin dalam sektor swasta dapat diserap masuk ke dalam sektor kerajaan
- Bila kita melihat isu pegawai kerajaan yang agak 'malas dan sering berehat', semacam tiada jalan untuk diperbaiki. Namun, mungkin perpindahan ini boleh mewujudkan penambahbaikan dalam budaya dan disiplin pekerja2 kerajaan itu sendiri.

3) Tidak menghentikan sumber pendapatan mereka2 yang diberhentikan
- hal ini dapat memastikan pekerja2 tetap dapat pendapatan demi meneruskan kelangsungan hidup.

Sekadar menyebut beberapa contoh kebaikan. Mungkin diluar sana masih banyak kebaikan yang berlaku. Mudah2han kita sentiasa bersyukur dengan pemberian nikmat dan rezki dari Allah. Amin......

No comments: