Monday, March 9, 2009

Agama : 12 Rabiu'l Awal, Hari Nabi Muhammad S.A.W. Diputerakan

Hari ni dah masuk 12 Rabiul Awal tahun 1430 hijriah. Tarikh ni banyak diambil oleh ahli agama sebagai tarikh kelahiran Nabi Muhammad, Rasulullah junjungan umat Islam. Aku tidak arif dalam hal ini, sekadar mengikut kajian dan permuafakatan ulama2 yang menentukan tarikh sebenar kelahiran Baginda S.A.W. Namun, perlu diingat juga bahawa dipercayai bahawa tarikh kelahiran Baginda S.A.W. juga hampir dengan tarikh kematian Baginda S.A.W. Justeru, yang mana harus kita sambut, samada hari kelahiran atau mengingati hari kematian Baginda?

Apapun, walaupun terdapat perbezaan pandangan di antara ulama2 besar, septutnya kita melihat bahawa Rasulullah S.A.W. adalah Rasul akhir zaman dan membawa Islam, dari kegelapan ke cahaya yang terang benderang.Bagindalah Nabi dan Rasul Akhir Zaman. Tidak ada nabi dan rasul lagi selepas Baginda.

Namun, apakah sebenarnya reaksi kita terhadap Kekasih Allah ini yang merupakan pemimpin Terulung umat Islam? Bagaimanakah cara kita mengasihi Baginda? Apakah yang kita lakukan untuk Baginda? Bagaimanakah caranya harus kita lakukan untuk terus mengingati Baginda?

Bukan mudah sebenarnya untuk istiqamah dalam mengingati dan mencintai Baginda. Aku bercakap ni adalah nasihat kepada diri sendiri dan juga sahabat2 lain yang merasakan diri kita terlalu kerdil dalam mengingati dan mencintai Kekasih Allah ini.

Kita terlalu leka dengan nikmat dunia sehinggakan kita jarang sekali untuk berselawat kepada Baginda, mensedekahkan Al-Fatihah buat baginda dan menangis kerana cintakan Kekasih Allah yang Allah cintai ini.

Marilah kita bersama2 untuk duduk dan bertafakur seketika untuk berselawat ke atas Baginda S.A.W. agar kita menjadi Umat Nabi Muhammad yang dicintai oleh Baginda dan mendapat Syafa'at dari Baginda di akhirat kelak.

Berselawatlah sebanyak yang mungkin. Laksanakanlah Suruhan dan perintah Allah dengan mengikut ajaran2 Rasulullah. Jangan kita lalai dan leka untuk mengingati baginda kerana peringatan itulah yang menjadikan kita semakin cinta pada Allah, Rasul dan Agama.

No comments: