Sunday, March 8, 2009

Berita : Demo anti-PPSMI dihujani gas polis




Punyalah ramai.................


Berkuasakah mereka untuk menentang kehendak rakyat????


Kesesakan yang berlaku.....


Hanya kerana melihat kesanggupan pemimpin pembangkang turun, mereka yang terlibat sanggup menuduh bahawa bantahan ini lebih kepada bersifat politik. Kenapa tak mahu mengaku hakikat yg sebenar????



Inilah pejuang bangsa yang aku kagumi. Beliau tidak hanya membiarkan kedudukannya sebagai sasterawan untuk dipuji dikala senang, tapi berani untuk dihina dikala susah. A Samad said, perjuanganmu adalah suatu pengorbanan yang tidak tolok bandingnya.....

"Bantahan secara rasmi anti PPSMI telah berlansung semalam. Dengan tautan kerana kasih dan sayang akan bangsa melayu, banyak pejuang bahasa sanggup memperjudikan nasib mereka di tangan kerajaan. Mereka berani bersuara mengikut apa yang mereka telah alami dan kaji. Itulah ahli akademik yang bertanggungjawab memperkasakan bahasa dan bangsa melayu.

Wahai kerajaan, dengarlah rintihan mereka yang arif dalam bidang ini. Jangan hanya melihat dari sudut politik semata, tapi lihatlah dari aspek pembangunan sosial dan budaya. Saterawan dan mereka yang anti ppsmi bukan menolak terus bahasa inggeris, tapi mereka mahu bahasa melayu diperkayakan oleh anak bangsanya sendiri.

Lihatlah, berapa ramai rakyat yang telah berjaya dalam profesion masing2 dengan menggunakan bahasa melayu. Ada antaranya sudah menjadi pakar diluar negara. Tidak salah dengan bahasa inggeris, tapi janganlah sampai mengabaikan bahasa melayu itu sendiri. Perkasakan pengajaran bahasa inggeris. Wujudkan pembelajaran yang menarik dalam bahasa inggeris. Latih mereka2 yang benar2 berkebolehan dalam bahasa inggeris untuk menjadikan subjek inggeris itu lebih interaktif dan menarik minat pelajar untuk terus belajar.

Dengarlah alasan dan hujah anti ppsmi ini, jangan hanya menuduh isu ini disebabkan oleh politik semata. Cubalah duduk dikalangan ahli akademik. Hujahan mereka perlu diambil kira.
Jangan menegakkan benang yang basah hanya kerana ingin menjadi jagoan syok sendiri!!!!"

No comments: