Thursday, July 23, 2009

Diari : Hari Ke 4 Praktikum

23 Julai 2009

Hari terus berlalu. Kisah semalam masih terus berawangan dalam benak fikiran aku. Erm, siapa aku yang perlu risau dan bimbang terhadap anak-anak (mungkin lebih sesuai - adik-adik) bangsa aku sendiri di sekolah ini?

Takpalah, ini baru pengalaman pertama yang akan aku bukukan di dalam diari kehidupan aku sebagai seorang guru.

Hari ini, aku ditugaskan sebagai guru ganti bagi kelas 4K3 dan 5ST.

Sekali lagi, banyak cerita yang aku dengar tentang mereka. Bukan aku tidak percaya pada cerita2 itu, tapi, aku lebih yakin dan lebih percaya bahawa Tuhan tidak akan pernah meletakkan aku pada tempat yang tidak mampu aku hadapi dan depani. Aku hanya berserah kepada Tuhan atas segala-galanya.

Alhamdulillah. Biasalah, budak mana yang tidak nakal. Cuma yang membezakannya adalah bagaimana tahap kenakalan mereka. Sekadar menjadi guru ganti, mungkin belum mencabar tahap kesabaran aku. Apa yang benar adalah Pelajar2 kelas 4K3 aku anggap sebagai pelajar2 yang OK sebenarnya. Cuma, bagaimana kita mempertingkatkan kendiri mereka, itulah yang perlu difikrkan.

Aku doakan agar mereka menjadi anak murid yang berjaya, berilmu dan berakhlak baik disekolah mahupun diluar. Aku kasihan melihat mereka andai mereka tidak berjaya nanti.

Wahai warga Kelas 4K3, SMK Seri Manjung, percayalah, kalian amat berharga bagi negara. Perbaikilah akhlak dan kamu akan terus kehadapan.

2 comments:

@zd@rwIn@ said...

salam sang merpati putih...dpt ajar option tak masa prktikal ni?....
if any prob about lesson note or plan...bgtau la k...le kongsi2...sesungguhnya sy sgt memahami kepenatan menyediakan abm masa praktikal ni..huhu gud luck!

Sang Merpati Putih said...

salam @zd@rwIn@.... :))

Alhamdulillah, dpt. sebab kebetulan cikgu yg ngajar tu nak bersalin dah.hehe

Tapi, kene tambah ngan mate form 3. nk bantu diorng utk pmr.

Sy kene ngajar bab LIGHTS. InsyaAllah, nanti kalo saya ade prob, saya mintak tolong awk yer...

Thanks for ur support...:))