Tuesday, August 12, 2008

Diari : Perkahwinan

"Selamat Pengantin Baru, semoga kekal abadi, bahgia ke anak cucu, semoga murah rezeki..."

Sepanjang hujung minggu, 2 minggu berturut2, aku berkampung di rumah makcik aku di Lok Heng. Maklumlah, sepupu kawen, rapat pula hubungan kekeluargaan aku dengan dia. Suka aku bila menumpang seketika kegembiraan tersebut. Mudah2han perkahwinannya kekal bahgia hingga ke akhir hayat.....

2 ogos, aku menjadi pengiring pada majlis pernikahannya Sehinggalah selesai majlis kahwin di rumah perempuan pada 3 ogos. Aku bukan pengapit, cuma menjadi sebahagian dari rombongan perkahwinan tersebut....

Sekali lagi, pada 9 dan 10 ogos, aku datang utk menyibukkan diri....Ada juga yang aku bantu, tapi sekadar mana yang aku rajin je. Berseri2 muka pengantin.

Satu perkara yang ingin aku kongsi bersama. Mungkin setiap yang berlaku itu ada hikmahnya. Majlis2 seperti ini bukan sahaja meraikan pengantin, tapi juga mengumpulkan saudara mara yang pada hakikatnya semakin terpisah jauh antara satu sama lain.

Syukurlah Ya Allah, kau memberikan sesuatu untuk merapatkan sesuatu. Ramai dari kalangan ahli keluarga aku sebelah mak berkumpul di sini. Tuhan mempertemukan semula hati2 yang tidak sehaluan dan merapatkan kembali hati2 yang kering. Allah lebih mengetahui atas segala-galanya. Mudah2han kami akan bertemu lagi di lain masa......

No comments: