Thursday, August 14, 2008

Pengenalan Diri : Sebuah Permulaan

Bersyukurlah....sesungguhnya Tuhan itu tidak akan menzalimi hamba2nya yang taat dan redha dengan ketentuan dan takdir dirinya.

Hanya kata2 seperti inilah yang mampu untuk kita ungkapkan apabila sesuatu yang dihajati tersasar dan terpelanting jauh dari kamus kehidupan....

Tak mengapalah, dah bukan rezki mak dan arwah ayah. Mungkin Tuhan dah menjanjikan sesuatu yang lebih baik untuk mereka walaupun hasrat mereka diinjak2. Kerana tekadlah, mak dan arwah ayah menjadikan anak2 nya orang2 yang berjaya seperti hari ini. Mudah2han kejayaan yang kami anak2 nya perolehi diredhai dan dilanjutkan agar kami dapat berbakti.

Aku bukanlah seorang budak yang genius apatah lagi bijak. Aku sekadar insan biasa namun aku bersyukur dengan apa yang Allah kurniakan kepadaku. Terus terang aku katakan, aku agak lambat dalam pelajaran. Kadangkala sesuatu ilmu yang diajarkan kepadaku itu payah untuk aku terima. Sampai berkali2 membaca atau mengulang semula, barulah aku akan dapat memahaminya.

Sesuatu yang menguntungkan diri aku, mak dan arwah ayah sangat2 rajin dan 'telatin' dalam memastikan anak2nya berjaya. Walaupun aku ada banyak kekurangan serta agak lambat dalam pelajaran, lambat pula pandai bercakap, tekad dan kesungguhan mereka memberi implikasi yang sangat baik bagi diriku. Aku bersyukur Ya Allah kerana aku dikurniakan mak dan arwah ayah yang sangat prihatin dengan kekurangan aku ini.

Tiba-tiba aku teringat kisah aku sewaktu aku diajar oleh mak. Waktu itu baru belajar mengeja dan membaca. Seperti kanak2 lain yang mendapat perhatian dari orang tuanya. Dengan penuh kasih sayang mak mengajar aku membaca.

Lantas aku pun mengeja dan menyebutnya satu persatu, " O " " B " " O " " R ". Bersama2 itu juga, ada paparan seseorang yang sedang membawa obor. Senang bukan?? Tapi, siapa yang dapat meneka apa yang aku jawab?? Sekarang ini aku sendiri terfikir mengapa aku mengatakan sedemikian sedangkan perkataannya cuma OBOR?

Selesai aku mengeja, aku mengatakan yang bunyiknya adalah " ORANG BAWAK API!". Haha...lucu pula bila aku teringatkan kembali. Sedangkan ianya taklah sesusah mana, cuma ada dua suku kata. Dengan sabar, mak terus membetulkan walau marah tetap marah. Marah2 sayang.

Memang kesabaran mak dan arwah ayah sungguh tinggi sehingga aku tak pasti apakah aku juga telah dan akan bersikap demikian terhadap mereka? Aku juga tak pasti yang aku akan sabar terhadap anak2 kecil seperti mereka??

SubhanAllah...terima kasih mak dan arwah ayah kerana dengan kesungguhan yang kau berikan dalam mendidik aku, aku berjaya seperti hari ini. Mudah2han kalian mendapat keredhaan Allah dunia dan akhirat.....

No comments: