Saturday, May 9, 2009

Berita : Timur: Kesatuan guru kesal komen Murugiah

  • Berita Harian Online: "JERANTUT: Kesatuan Guru-Guru Lepasan Maktab Semenanjung Malaysia (KGGLMSM) kesal dengan tindakan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, T Murugiah berhubung kenyataannya yang boleh mendatangkan keraguan dan mencetuskan kebimbangan mengenai bidang dan tugas sebenar profesion guru.

  • Beliau berkata, kesatuan itu kesal dengan kenyataan Murugiah yang seolah-olah menyalahkan tindakan seorang guru yang mencubit seorang pelajar lelaki di sebuah sekolah Perak, baru-baru ini walaupun hakikatnya pelajar berkenaan dipercayai cuba meraba seorang pelajar perempuan sekolah berkenaan.

  • Jamale berkata, kenyataan sedemikian sebenarnya mengecewakan warga guru terutama guru disiplin yang berusaha mendidik dan meningkatkan sahsiah dan jatidiri pelajar.

  • 'Jika ada pihak yang mengeluarkan kenyataan yang bercanggah dengan perkara sebenarnya dan menjejaskan profesion guru maka ia akan memberi kesan negatif bukan saja kepada guru terbabit malah seluruh warga guru.

  • Beliau berkata, pelbagai pihak sepatutnya membiarkan pihak berwajib mengadakan siasatan terlebih dulu dan tidak terus melulu menghukum guru jika berlaku kejadian seumpama itu."

Haik, apa yang pak menteri ni cakapkan???Siasatan belum habis lagi dijalankan, hukuman dah dijatuhkan!!!!

Tak sesuailah warwarkan pada orang ramai sedangkan keputusan pun belom tau lagi. Kenapa nak dihebohkan guru tu mencubit murid sahaja dan tak diceritakan apa kesalahan murid tu.

Janganla terlalu memperlekehkan tugas dan tanggungjawab guru. Berikan guru ruang dan peluang bukan sahaja utk mengajar subjek akademik tapi juga sahsiah dan moral pelajar.

Sudahlah tugas guru semakin terbeban dengan pelbagai kerja dan kegiatan di sekolah, ditambah lagi dengan masalah disiplin pelajar yang semakin menjadi2, janganlah jatuhkan semangat guru2 disekolah sedangkan mereka ikhlas untuk mengajar dan mendidik anak bangsa supaya berjaya dan mempunyai akhlak yang baik.

Kalau murid tu melakukan perkara yang terang2 salah, memanglh kita boleh bawak ke pengadilan, tapi dek kerana dah terlalu banyak kes yang akhirnya guru dipersalahkan, maka sedikit sebanyak kita melatih guru untuk membiarkan sahaja akhlak pelajar menjadi semakin buruk!!!!

Belalah guru menjadi pendidik. Kalau tidak, negara akan terus mengalami masalah sosial yang diwujudkan oleh murid2 yang terlalu dibela oleh masyarakat walau jelas salah mereka. Bermula dari kesalahan kecilla yang patut kita bagi hukuman yang setimpal. Nanti, kalau dah buat jenayah, IBARAT SATU SEN PUN DAH TAK GUNA!!!!!!!

No comments: