Wednesday, May 6, 2009

Hati : CJ7

Mungkin cerita lama pernah ada, gembira dan ceria, akhirnya menjadi duka, membawa pada derita. Sekadar intisari silam yang berkabut di bawah sinaran sejarah hidup.

Rasanya, segalanya sudah berakhir dan membiarkan duka itu berterbangan menjauh dan terus menjauh. Rupanya, sakinya masih terlekat di dasar memori. Tidak boleh di bawa angin walau sekuat mana sekalipun.

Udah lama hati tidak berbicara sebegini. Namun benarlah, pertemuan itu kadangkala tidak pernah diharapkan untuk berlaku dan tidak pula ingin dilayan beradu. Sekadar membiar ia dipenjuru.

Namun, kerana TAKDIR ILAHI menentukan segalanya walau hati berteriak menafikan, tiada yang mampu melawan kehendakNYA. Ia terus datang dan datang tanpa pergi. Lalu semua yang berlaku diserah SEPENUHNYA pada ILAHI. Beri petunjuk dan pinta izin untuk dibuka PINTU HATI.

Disangkakan panas hingga ke petang, tapi hujan ditengahhari. Di hati, hanya TUHAN yang Maha Tahu. Kekuatan punah dan rebah di sisi tanpa dilihat ada cahaya lagi.......

Itu semua cerita semalam yang menggamit hati bila melihat CJ7. Di pengakhiran, perpisahan yang tak pernah diharapkan, berlaku apabila kepercayaan sudah diletak sepenuhnya. Betapa mengharap agar ianya kembali.....tapi, ia adalah sebaliknya.

Kepercayaan itu semakin hilang kini, cuma kisah silam masih berawangan dalam kenangan.

Tidak mengapa, apa yang berlaku buat kita lebih matang dan lebih berhati2.

" Kita tidak akan tahu apa yang akan berlaku masa depan, tapi kita sangat2 tahu apa yang telah menjadi sejarah hidup kita. Jangan biarkan sejarah itu berulang dan terus berulang, tapi jadikan ia satu elemen yang mampu mengawal hidup kita hari ini, esok dan seterusnya. Mungkin kita tidak matang untuk hidup, tapi kematangan itu akan hadir sendiri bilamana kita menerima setiap ujian dan cabaran dengan hati yang terbuka. Apa yang perlu dilakukan hanyala, bersabar dan minta petunjuk dari ALLAH. Apa yang pasti, setiap yang berlaku itu ada sesuatu yang istimewa telah berlaku pada diri kita, yang mana mungkin ORANG LAIN tidak pernah merasainya. Bersyukurlah, KITA MENJADI INSAN YANG TERPILIH. Namun, bersabarlah menghadapinya".

No comments: