Sunday, August 9, 2009

Diari : Hari Ke 14 Praktikum

6 Ogos 2009 (Khamis)

Hari nie, aku tak merasa banyak benda yg berlaku di sepanjang hari aku disekolah. Sbb, aku pn tak masuk banyak kelas melainkan kelas 3A10 dn sepatutnya 3A9 (tp xjadik masuk).

Kelas 3A10 adlh kelas sejarah bagi aku kerana kelas inilah yang mula2 sekali aku jejakkan kaki sebagai seorang guru walaupun guru praktikal.

Dn, kini aku ditugaskn untuk membantu pelajar2 3A5, 3A7, 3A9 DAN 3A10 dlm subjek matematik untuk bantu diornag sebelum exam PMR.

Itu cuma selingan yg nak aku citerkan. Perkara utama adalah, kebetuln hari itu adlh ujian pra-percubaan untuk pmr peringkat sekolah. So, diorang akan ada ujian dlm kol 9 pagi.

Aku beri diorang pilihan samada untuk review sains sendiri2 @ review matematik bersama2 ngan aku. Aku tak kisahlah diorang nk review yg mane pn dn aku beri diorang kebebasan untuk review sains.

Sepanjang aku dalam kelas tu, aku selalu perhatikan gelagat diorang. Memangla ada yg nakal, tp aku rasakan kenakaln mereka mungkin boleh ditegur.

Ader 2 golongan iaitu lelaki dn perempuan. Apa yang aku perhatikan, terlalu byk beza antara pelajar lelaki dn perempuan.

Kebanyakan pelajar2 perempuan akan buka buku sains dan buat ulangkaji sendiri ataupn berbincang dgn kwn2. Tetapi, apa yg menyedihkan aku adlh sikap pelajar lelaki yang hanya beberapa orang sahaja yg membuka dan membaca buku.

Selebihnya, diorang berbual akan perkara2 yang aku rasakn terlalu remeh dan jauh tersasar dr matepelajaran sains itu sendiri.

Mengapa ya ianya berlaku?
Sehingga kini, aku masih tertanya2 mengapa ianya berlaku dan menampakkan perbezaan yg semakin hari semakin ketara.

Kalau kita lihat dr jumlah pelajar yang memasuki universiti masa kini memberat kepada perempuan dan hanya golongan minoriti bagi lelaki.

Jadi, tidak mustahillah mengapa ia berterusan setelah aku melihat sendiri sikap pelajar2 lelaki.

Apa yang sebenarny dicari oleh pelajar2 lelaki? Kepuasan? Kebebasan? Permainan? Keegoan? atau ape sebenarnya?

Mereka terlalu dangkal dan cetek dalam berfikir. Siapa yg dipertanggungjawabkn untuk perbetulkan kembali 'the way of thinking" mereka tu? YA....para gurulah yg terbeban sebenarnya.

Aku terima cabaran ini, walau aku tahu aku tidaklah sekuat mana untuk memperbetulkan kembali mereka. Tapi, aku percaya bahawa Allah tidak akan meletakkan aku pada suatu tempat yg tak mampu aku lakukan.

Satu jer yg aku pasti, pelajar2 seperti ini sebenarnya dahagakan "DOA DAN KEREDHAAN IBU BAPA MEREKA SENDIRI".

Wahai para ibubapa, tanyalah pada diri sendiri, "Adakah aku sentiasa mendoakan Kebaikan dan Kejayaan Anak2 ku?"

Wahai para ibubapa, anak2 kalian adalah cerminan kalian diwaktu muda. Andai baik anak2 kalian, maka kalian adalah orang yang baik. Andai anak2 kalian sangat menjengkelkan, maka itulah sebenarnya kalian.

Wahai para ibubapa, sesungguhnya kasih sayang dan pengorbanan menjadi anak2 kalian manusia terbaik adalah AMANAH yang paling besar. Pikullah amanah dengan sebaik yg mungkin.....

No comments: