Sunday, February 1, 2009

Hati : Sungguh, diriku tiada erti???

Malam ni, aku perlukan teman aku di sini, Sang Merpati Putih, untuk mendengar dan mengerti keletihan yang aku hadapi. Terlalu letih rasanya untuk diri aku menanggung bebanan yang tidak bertepi ini. Penat sangat dah.

Sekarang, aku merasakan ada sesuatu yang bermain dalam jiwa ini yang ingin dilepaskan. Tapi, aku tidak mampu untuk melakukannya lantaran aku tidak punya secebis kekuatan pun untuk menghadapinya. Aku sangkakan aku mampu untuk memulakan suatu penghidupan baru dan meninggalkan penghidupan lama yang sering bersembunyi di balik bayanganku.

Rupanya, ia tidak pernah berhasil malah ia sentiasa memburu dan mengejar aku. Aku buntu. Aku sering mencari2 laluan baru yang aku dambakan. Suatu hasrat yang berulang2 singgah di hati. Namun, seperti biasa, ia hanya menumpang teduh buat seketika dan meninggalkan aku pergi di kala aku amat memerlukan.

Begitula kehidupan aku. Aku terlalu payah untuk mencari sebuah kelantunan dalam berbicara. Aku terlalu payah untuk membuka cerita sendiri. Aku terlalu payah untuk merasa keterujaan. Aku terlalu payah untuk mempercayai orang lain. Aku terlalu payah untuk mencari cinta dan kasih sayang. Aku terlalu payah untuk menyayangi dan mencintai orang lain. Aku terlalu payah untuk merasai keceriaan yang sering aku dambakan. Aku terlalu payah untuk itu semua. Apakah aku tidak mampu untuk merasainya atau aku memang tidak pernah bererti untuk merasainya?

Aku ingin membiarkan segalanya berlalu pergi untuk mencari suatu haluan dan penghidupan yang baru. Aku cuba mengikut rentak baru ini. Aku cuba menyembunyikan semua yang pernah berlaku. Namun, aku tidak mampu untuk lari dari kenyataan dan aku belum mampu untuk meniti dijejambat keceriaan. Aku juga tidak mampu untuk menipu diri sendiri.

Apa yang aku lakukan belum pernah mendatangkan rasa ketenangan yang aku cari selama ini. Aku gagal sekali lagi. Apa mungkin aku harus kembali ke fitrah yang asal? Apa mungkin aku perlu menyendiri? Entahlah, aku sendiri tidak pasti dan tidak tahu. Tapi, aku yakin tekadku akan terus bersama aku buat selamanya setelah aku meninggalkan apa yang telah berlaku dahulu.

Cukuplah. Aku ingin diriku mempunyai erti, tapi bagaimana?

Aku benar2 letih dengan semua ini. Aku benar2 penat!

" Tuhan, berikanlah aku kekuatan dalam melalui kehidupan baru aku di sini. Keputusan yang aku buat ini, aku yakin, bukanlah hanya menurut hati semata, namun, ianya adalah penzahiran dari takdir yang telah Kau tetapkan untuk aku. Aku redha dan pasrah. Namun, aku bermohon kepadaMu agar aku bisa melupakan apa yang telah berlaku.

Tuhan, hentikanlah pengharapan aku yang mengundang rindu yang tak bertepi ini. Cukuplah dengan keperitan yang pernah aku rasai, aku tak ingin ia berulang dan aku tak ingin ianya datang. Dan aku tidak ingin yang lama turut datang tanpa diundang.

Cukuplah......."

Terima kasih Sang Merpati Putih........

No comments: