Saturday, January 17, 2009

Diari : Tonton Citer Sifu & Tongga

Ehm, malam nie aku rase nak citer pasal satu citer yang blom kuar dipawagam, tapi dh dipertontonkan di kampus aku sekarang.

Dalam minggu pertama selepas orientasi aku kat UPSI ini, aku terserempak dengan tempat penjualan tiket dari jabatan kebajikan UPSI. Dari jauh aku terpandang satu poster yang aku rase cam menarik. So, aku pun datangla dekat sket sambil tgk2....

Yang aku tau, ader filem terbaru Sifu & Tongga arahan Razak Mohaideen. Seorang pengarah yang mempunyai identiti yang tersendiri. Lakonan utama Apek dan nabil. Aku layan jer citer2 yang boleh dilayan...hehehe

Filem ni sepatutnya ditayangkan kat pawagam pada 29 januari 2009. Tapi, UPSI dpt hak penyiaran eksklusif utk plajar2 UPSI. Harga tiket RM5 sebab digelar tayangan amal. So, satu usaha yang baik untuk membantu orang yang berada dalam kesusahan. Cuma, aku terfikir, adakah yang menguruskannya atau pihak production sendiri betul2 jujur? Ehm, same2lah kiter fikirkan.

So, hari ni 16 januari 2009 adlh masa tayangan. Ada 2 slot penayangan iaitu kol 8mlm dan kol 10mlm. Aku dtg awal sket dan masuk slot yang kol 8 tuh....

Citer dia macam ni. Ada satu kaum asli yang tinggal kat hutan. Diorang ni betul2 asli dgn berpakaian cam org asli yang blom naik taraf lagi. Diorang idup dengan kelompok diorang ajer. Sampailah satu mase, ade seorang editor akhbar sinar, tammy dan konco2 nyer pergi ker kawasan perkampungan org asli tu tadi dan culik sorang gadis kaum tu, Mila. Tujuannya nak jadikan satu issue spy akhbar sinar jadik popular.

Si Sifu dan Tongga dpt tau yang Mila kene culik. Mila ni kekasih hati Sifu. So, mereka berdua pun ditugaskn utk carik mila smule. Dlm pencarian tu byklah adegan2 yang lucu, slapstik dan confius. Akhirnya, Mila dpt diselamatkan oleh mereka berdua dan akhirnya mereka dpt kembali ke gua, tempat mereka tinggal. Mase pengakhiran tu, aderlah jugak serangan yang dibuat o kumpuln editor td sbb Mila dh terlepas dr tangan mereka. Mereka serang kg orng asli tu. Tp, mereka kalah akhirnya.

"Secara ringkasny, aku dpt simpulkn yang citer ni bukanlah yg terbaik yng Razak Mohaideen penah buat. Cuma, aku tertanya2, ape sebenarnya mesej yg dia nak bagi.....Sekadar lakonan yang tiada mesej, takkan beri kesan pd penonton. Tapi, aku still puji sket ar, ttp ader babak2 yang betul2 lucu. Sampai aku pun dok sibuk gelak. Tapi, takder ar byk sgt gelaknya....

Aperpun, aku dh tgk citer tu. Kalo sesape yg nak tgk, terpulangla, cume aku takkan promote sbb citer dia bukan kelas A. Faham2lah......."

2 comments:

buih said...

time wasted, money down the drain.

read my thoughts on the film in my blog.

Sang Merpati Putih said...

absolutely u r right!

motive : almost, so silly jokes
scene : not proper.....

hopefully, Razak Mohaideen refresh his idea to think outside the box!

well, good luck razak mohaideen.:)