Sunday, January 18, 2009

Hati : Cukuplah.......

Sekali lagi, hari ini aku tidak pasti apa yang harus aku lakukan. Segalanya tetap datang dan berulang. Tidak adakah jalan lain untuk aku meneruskan kehidupan baru aku di sini dengan tenang dan aman.

Maaf sekali lagi andai bicara hati ini sangat sukar difahami. Hanya ini ruang untuk aku berbicara.

Aku ingin menemui kehidupan yang baru dengan situasi yang baru dan wajah yang baru. Semuanya aku ingin serba baru. Aku ingin tinggalkan semua yang pernah menghimpit jiwa dan menyeksa hati. Aku ingin biarkan ia pergi tanpa mengekori kemana aku pergi. Aku ingin tinggalkan ianya dipinggiran ombak yang membawa ke lautan lepas.

Namun, apakan daya aku yang sekadar insan kerdil ini. Rupanya, ia terus menuruti aku walau kemana aku pergi. Cukuplah, aku letih dengan semua ini.

Tuhan, mampukanlah aku untuk melupakan setiap perkara yang telah berlaku itu. Mampukanlah aku Tuhan untuk meninggalkannya tanpa mengekori aku lagi. Mampukanlah aku Tuhan untuk memperbaiki kelemahan yang bersarang dalam jiwa ini. Mampukanlah aku Tuhan untuk terus mejadi hambaMu yang beriman dan bertakwa kepadaMu.

Tuhan, aku ingin melupakannya. Namun, setiap detik, ianya tidak pernah padam dari memori hati ini. Setiap saat, ianya selalu berlegar2 dengan kenangan2 yang sukar dilupakan. Setiap masa, ia tetap memburu ingatan ini.

Cukup2lah dengan apa yang telah menyeksa hati ini. Cukup2lah dengan ketidaksudian yang hadir. Cukuplah2 dengan kebencian yang tercerna. Cukup2lah dengan kebodohan yang mendatang. Cukup2lah dengan hati yang walang........

Cukuplah.........

No comments: