Sunday, January 18, 2009

Motivasi : Memasak dpt kurangkan tekanan

Erm, mase aku pegi makan tadi, sementara tunggu makanan yang diorder sampai, aku terbaca satu artikel pendek yang mengatakan memasak boleh meredakan tekanan yang dihadapi.

Artikel ni mengatakan jika seseorang itu memasak, ia akan memberikan satu fokus kpd proses memasak itu dan menyebabkan proses itu dpt meredakan tekanan yang sedang dihadapi oleh seseorang. Konsepnya sama seperti seseorang yang sedang mempunyai tekanan tapi melakukan kerja2 kebun.

Secara realitinya atau logiknya, aku rasekan konsep ini betul dan boleh diikut oleh sesape pun. Namun, ia bukanlah satu kemestian, tapi sebagai salah satu cara untuk mengurangkan stress yang ada.

Cubalah......:))

" Aku rasekan ia mempunyai kebenaran. Melalui pengalaman aku bekerja di Panasonic suatu mase dulu, aku mmg memasak kat rumah walaupun aku sekadar menggoreng telur ayam, atau ikan goreng dan sewaktu dengannya. Aku merasakan yang hidup aku serba lengkap, Alhamdulillah. Walaupun aku duduk sorang2, tapi aku tetap ceria dan mampu menghadapi tekanan yang berlaku dengan tenang. Bohongla kalau aku katekan yang aku tidak ada tekanan langsung, tapi, aku bersyukur kerana aku masih dapat menghandlenya dengan baik.

Tapi, setelah beberapa lame lepas tu, aku dah jarang masak lantaran slalu balik keje lewat. Satu demi satu tekanan aku hadapi. Sehingga tekanan itu membuatkan aku hilang fokus pada kehidupan sendiri.

Jadik, artikel pendek ini ada benarnya. Cuma, sejauh mana kebenaran itu memberikan kesan besar atau kecil, aku tak pasti. Apa yang boleh aku katekan adalah, memasak merupakan salah satu cara untuk mengurangkan tekanan yang dihadapi dan memberi keberkatan dalam rumah yang kita tinggal."

No comments: